Varför är emballage så viktigt för e-handel?

Varför är emballage så viktigt för e-handel?

Den snabba och omfattande expansionen av e-handeln innebär nya utmaningar när det gäller frakt och förpackning. En gång i tiden handlade konsumenterna på nätet av valfrihet, för ett och ett halvt år sedan var det av nödvändighet, och nu är det en vana som troligen inte kommer att avta. Den ökade volymen av skickade produkter innebär att fler paket färdas längre tid och sträckor.

Emballeringen är ofta det sista vi tänker på när vi beställer varor på nätet. Ändå är det en av de viktigaste aspekterna i hela processen. Om du driver en webshop och skickar dina produkter i paket till era kunder så är emballeringen det första din kund ser när hen öppnar sitt paket. Har du tänkt på det?


Kunder tänker mer på emballeringen när den är dålig än när den är bra. (Ja tyvärr, vi människor är lite för negativa av oss ibland:)


Om kunderna inte är nöjda med emballeringen är det mindre troligt att de gör ett nytt köp hos ditt företag. Många gånger beror missnöjdhet på att varorna inte var tillräckligt skyddade under transporten och därmed har blivit skadade på ett eller annat sätt. (kan ju vara skönt att kunna skylla på transportbolaget i och för sig…hehe)


Enligt en global undersökning som utfördes av Shopify på elva världsmarknader så handlade 84% av konsumenterna online under 2020. Med tanke på förhållandena i detaljhandeln under det senaste året är detta knappast en chockerande upptäckt... 


Intressant är dock fördelningen av denna procentandel.


Du som har följt prognoserna för e-handel är van att läsa om att äldre köpare är motvilliga att flytta över till nätet. Nätet var en portal för Gen-Z och Millennials, vars liv ändå sker online på fulltid... Det senaste året har dock visat motsatsen, då personer över 50 år snabbt omfamnade den nya verkligheten med e-handel som inköpskanal.


Vi befinner oss nu i ett klimat där alla demografiska grupper är vana vid e-handel. Det verkar högst osannolikt att beroendet av e-handel kommer att vända, när konsumenternas efterfrågan på smidighet är större än någonsin, med 70 procent av köparna som anger snabbhet och enkelhet som sina högsta prioriteringar.


(LÄS ÄVEN: 5 sätt att få nöjdare kunder och färre returer)


Förpackningens resa till kunden

I takt med att antalet skickade produkter ökar, färdas allt fler paket genom gränsöverskridande logistiknätverk. När de passerar genom dessa ökar antalet kontaktpunkter och risken för att produkter och förpackningar skadas ökar avsevärt. I genomsnitt hanteras ett e-handelspaket 20 gånger oftare än varor som köps i butik.


Traditionell detaljhandel utgör inte en sådan risk. I det systemet skulle en konsumentprodukt färdas från tillverkaren till lagret, sedan till återförsäljaren och slutligen till konsumenten. Men e-handelsprocessen kan lägga till ett obegränsat antal stopp på vägen till köparen.


Efter lagret tillkommer en process för "fullgörande", innan produkterna skickas för att lagras och plockas vid lokala sorteringscentraler. Leveransföretag kan sedan på olika sätt sköta den "sista milen" på resan, genom att överlämna produkter och förpackningar från en person och plats till en annan. Sedan har vi ytterligare komplikationer i form av returer, som fördubblar denna utdragna process i omvänd riktning!


En nyligen genomförd DHL-undersökning visade att omkring 50% av e-handelskunder troligen inte skulle köpa igen från en återförsäljare om ett paket hade kommit fram med skador. Varumärken som inte har en robust lösning för skyddsemballage äventyrar de möjligheter som e-handeln ger dem.


Hållbarhet och WOW-känsla

Om du slumpmässigt skulle välja en rapport om detaljhandeln att studera är chansen stor att du skulle stöta på frågan om hållbarhet. Konsumenterna kräver och förväntar sig, (och betalar till och med mer för) hållbara produkter. Detta gäller särskilt förpackningar. På Erico Packaging erbjuder vi enbart emballage som tillverkas enligt de högsta hållbarhetskraven.


Vi gör detta av två skäl. 

Det första är det etiska ansvar vi har som emballageleverantör, vilket är centralt för vår affärsmodell. 

Det andra skälet är att marknads-, konsument- och lagstiftning över hela världen stadigt går i riktning mot hållbarhet. Att undvika hållbarhet är ett kommersiellt felsteg lika mycket som att undvika skyddsemballage.


Därför måste alla lösningar för skyddsemballage omfatta hållbarhet. Och om e-handelsföretag vill uppfylla konsumenternas förväntningar måste de också tänka noga på att skapa en "wow"-känsla i förpackningsdesignen.


Man får inte bortse från den ökande trenden med “unboxing”-videos och de organiska möjligheterna för marknadsföring som det innebär. Om ni som webshopsägare inte utformar förpackningar med uppackningen i åtanke så gör troligen din konkurrent det istället... Om det är en minnesvärd upplevelse att bara packa upp produkten så kan vilken köpare som helst omvandlas till en återkommande kund!

Utmaningen med stötdämpande emballage

Att kombinera hållbarhet, en upplevelse vid uppackning och skyddsemballage är en utmaning som e-handlare måste möta. Dagens samhälle kräver att detta uppnås utan att man förlitar sig på traditionella skyddsemballage som bubbelplast. De kan lämna stora koldioxidavtryck - och förekomsten av plast strider mot konsumenternas önskemål.


Emballage har i allmänhet inget bra rykte när det gäller miljö och hållbarhet. Antingen innehåller förpackningen för mycket miljöfarliga material i strävan efter skydd, eller så får den höga betyg i miljö och hållbarhet, men ger ett undermålig skydd som emballage.

 

Och enligt DHL är mer än 24 procent av förpackningar från e-handel tomt utrymme..! (Inte särskilt miljövänligt) Konsumenternas medvetenhet om plastföroreningar och överdrivet avfall innebär att det nuvarande sättet att emballera varken är miljömässigt eller kommersiellt hållbar.


Lösningen för e-handelsföretag och varumärken är att byta till förpackningsspecialister som kan leverera hållbara, skyddande emballage som lyfter varumärket och gör en upplevelse av att packa upp förpackningen så att kunderna stannar kvar. Om man dröjer med att göra det, förlorar man dessa kunder till konkurrenter som prioriterar rätt förpackningar.


Och i en osäker detaljhandelsmarknad kan detta kosta mer än att missa tillväxten inom e-handeln. Det pris som måste betalas kan vara själva affärsverksamhetens hållbarhet.


Vet du vilket emballage som passar era produkter bäst?


Fyll i vårt snabba formulär så hjälper vi dig att välja rätt emballage. Klicka på knappen nedan.


Vilket emballage är rätt för ditt företag?

Gör vårt test för att ta reda på det.

Gör testet nu och få ett personligt svar.

FÅ ETT PERSONLIGT SVAR >

Dela:

Erico och Eleiko
09 Jun, 2023
"Stort förtroende för säljaren, med lång erfarenhet och hög kunskapsnivå, var ytterligare anledningar till att vi valde ERICO som leverantör."
Stena Stål
01 May, 2023
”Jag skulle absolut rekommendera Erico som leverantör, de är lyhörda och är med i varje steg i processen”
17 Oct, 2022
Träffa oss på Logistik & Transport 8-9 november 2022!
22 Aug, 2022
Kommer du till Scanpack i Göteborg 4-7 oktober 2022? I så fall ska du komma förbi vår monter och säga hej och kanske få en liten godbit att tugga på. Vem vet? :)
18 Aug, 2022
Erico Packaging Supplies AB expanderar och bygger ut längst med E4:an i Ljungby. Resultatet blir större lager, större showroom och fler kontor. Välkommen in.
Av Evert Wilhelmsson 13 Jun, 2022
"Valet av leverantör föll på Erico med anledning av deras höga servicegrad och den personliga kontakten"
Av Evert Wilhelmsson 09 Jun, 2022
"Erico är alltid positiva och snabba, de agerar lite som vi själva gör"
Av Evert Wilhelmsson 14 Dec, 2021
Arbeta effektivt och minska arbetsskadorna
Av Evert Wilhelmsson 09 Dec, 2021
Spara Tid, Spara Pengar
Av Evert Wilhelmsson 03 Nov, 2021
Driver du E-handel? Här är 5 sätt att få nöjdare kunder och färre returer
Show More
Share by: