5 sätt att få nöjdare kunder och färre returer

Driver du E-handel? Här är 5 sätt att få nöjdare kunder och färre returer

Driver du en e-handel? Då bör du känna till dessa 5 sätt att få fler nöjda kunder och färre returer. Implementera de här punkterna och dina kunder kommer att gå från “vanliga” kunder till hejande supportrar som bara längtar efter att beställa från er igen!


Glada och nöjda kunder är av högsta prioritet för de flesta företag, och det gäller dubbelt så mycket för en webshop. E-handel gör det lättare för folk att handla, så det är viktigt att ha i åtanke vad din typiska kund verkligen vill få ut av upplevelsen.


Här är 5 punkter att implementera för att få nöjdare kunder:

1. Få feedback från dina kunder


I alla branscher finns det konkurrens. När det gäller e-handelssajter är konkurrensen oändlig. Det finns massor av andra nätbutiker och massor av fysiska butiker.


Hur kan du då skilja dig från konkurrenterna? Jo, Genom att ge kunderna exakt det de vill ha. För att förstå exakt vad dina kunder vill ha måste du utföra kvalitativ research. Ett sätt att göra det på är genom att börja fråga era nya och återkommande kunder vad de tycker och tänker, genom till exempel e-postutskick eller ett popup-fönster i kassan. Du kan göra detta genom ett e-postmeddelande som utlöses direkt efter en försäljning (TIPS: för att ge incitament till dem som fyller i en undersökning kan ni erbjuda en chans att vinna en gratis kupong).


Att fråga dina kunder vad som skulle göra deras shoppingupplevelse roligare eller bekvämare är det bästa sättet att få information. Använd den information som de ger dig för att skapa en bättre shoppingupplevelse, detta kommer att vara bra för kunderna och hjälpa dig att öka försäljningen.


2. Lyssna på och anpassa er till kritik


Om någon är särskilt missnöjd med den shoppingupplevelse som din webshop erbjuder kan informationen du får från dem kanske kännas som en käftsmäll, men den är ofta den mest insiktsfulla informationen och kan vara avgörande för att förstå vad som är fel och rätta till det.


Att även bekräfta till kunden att du arbetar på förbättringar och att du uppskattar deras feedback kan i slutändan förvandla en missnöjd kund till en lojal återkommande kund. Faktum är att en kund ofta blir en ännu gladare kund om något har gått snett men blir löst, än om allt gick som det skulle från början. Så se till att lyssna på den negativa feedbacken och agera därefter!



3. Gör köpprocessen enkel


Det är svårt att få en hemsida uppmärksammad, än mindre att få någon att faktiskt köpa något från din webshop! Många kunder gillar att handla på nätet eftersom det är så enkelt. Därför är det bäst att kassan och betalningen faktiskt är enkla också. Om du erbjuder rabatter eller kampanjkoder ska du se till att de fungerar korrekt och är väl utmärkta. Kunder älskar rabatter, men om de har en kampanjkod och inte vet var de ska skriva in den kommer de inte att vilja handla av dig.


Om du gör din webshop snabb och enkel så kommer du att locka nya kunder och behålla befintliga kunder. Om du bygger en e-handel med en gratis webbmall ska du också se till att den fungerar och undvika att bygga en hemsida som verkar för komplicerad. Slutligen, när det gäller design, använd vita ytor och ge ditt innehåll utrymme att andas, så att kunderna känner sig bekväma.


4. Ha tillgänglig kundsupport


Vissa kunder kanske är mindre oroliga för priser och rabatter vid ett stort inköp men vill gärna veta att det finns en garanti eller ett hjälpcenter om något går fel. Vad en kund vill ha kan förändras beroende på vad du säljer, men att hålla dem nöjda och försäkra dem om att du kommer att lösa eventuella problem som kan uppstå är viktigt för köpprocessen på nätet. Genom att visa att du har en tillgänglig kundsupport som kan hjälpa till även efter köpet så ökar dina chanser till nöjdare kunder och färre returer.


5. Använd rätt emballage!


En av de vanligaste anledningarna till att kunder skickar tillbaka produkter som de har köpt är att varan är söndrig eller skadad.


Olyckor i samband med frakt är alltid en risk, även om du packar ner en oskadad produkt i perfekt skick så kan det i värsta fall hända att den kommer fram i tusen bitar. Om du får många klagomål om trasiga varor bör du se över ert emballage och vidta bättre åtgärder för att skydda produkterna under transporten. 


Ett av de bästa sätten att skydda era produkter är med stötdämpande emballage. Oavsett vad för slags produkter ni säljer så finns det en materialtyp som passar er. 


Svårt att veta vilket material du ska välja? 

Testa vårt korta quiz för att ta reda på vilket emballage vi rekommenderar till era produkter!

Upptäck det moderna kostnadseffektiva sättet att skona era produkter under hänsynslösa transporter. Denna metod kan skydda även oerhört bräckliga produkter mot att skadas under frakt.

Fyll i vårt korta formulär för att få ett personligt svar.

FÅ ETT PERSONLIGT SVAR >

Dela:

Erico och Eleiko
09 Jun, 2023
"Stort förtroende för säljaren, med lång erfarenhet och hög kunskapsnivå, var ytterligare anledningar till att vi valde ERICO som leverantör."
Stena Stål
01 May, 2023
”Jag skulle absolut rekommendera Erico som leverantör, de är lyhörda och är med i varje steg i processen”
17 Oct, 2022
Träffa oss på Logistik & Transport 8-9 november 2022!
22 Aug, 2022
Kommer du till Scanpack i Göteborg 4-7 oktober 2022? I så fall ska du komma förbi vår monter och säga hej och kanske få en liten godbit att tugga på. Vem vet? :)
18 Aug, 2022
Erico Packaging Supplies AB expanderar och bygger ut längst med E4:an i Ljungby. Resultatet blir större lager, större showroom och fler kontor. Välkommen in.
Av Evert Wilhelmsson 13 Jun, 2022
"Valet av leverantör föll på Erico med anledning av deras höga servicegrad och den personliga kontakten"
Av Evert Wilhelmsson 09 Jun, 2022
"Erico är alltid positiva och snabba, de agerar lite som vi själva gör"
Av Evert Wilhelmsson 14 Dec, 2021
Arbeta effektivt och minska arbetsskadorna
Av Evert Wilhelmsson 09 Dec, 2021
Spara Tid, Spara Pengar
Av Evert Wilhelmsson 03 Nov, 2021
Plastkris, Plastskatt och Minska plast i haven. Vad gäller egentligen?
Show More
Share by: